کاکردهای مدیریت زنجیره تامین در کسب و کار امروزی

 

 

 

 

کارکردهای مدیریت زنجیره تامین در کسب و کار امروزی :

نگاهی کوتاه به تاریخ تجارت و کسب و کار ، پدیدار کننده این نکته است که بشر از همان زمانی که اقدام به فعالیتهای اقتصادی نمود همواره به دنبال شناسایی و یا ایجاد مسیری بوده است تا بتواند نحوه انجام فعالیتهای خود را تسهیل نموده و سود بیشتری را عاید خود سازد. در این میان یکی از مهم ترین فاکتورهای مورد توجه ، ایجاد امکاناتی در جهت مدیریت صحیح فرآیندهای درون سازمانی و برقراری ارتباط بین طرف های تجاری بود.

در هر کسب و کار صنعتی معمولا سه موجودیت تحت عناویت ” تامین کنندگان ” ، ” تولید کننده” و ” مشتریان ” وجود دارد که به صورت زنجیر به یکدیگر متصل و وابسته میباشند در سالهای اخیر وجود این سه موجودیت منجر به پیدایش واژه ها و مفاهیم جدیدی چون “زنجیره ارزش” ، “زنجیره تامین(Supply Chain)” و “مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Managment)” و درنهایت سیستمهای زنجیره تامین شده است.

درباره scm مقالات scm , پایان نامه scm
در مدل های سنتی کسب و کار تمامی گردش های اطلاعات ، اجناس و تبادلات مالی بصورت خظی می باشند و این جریان از تامین کننده ها به تولید کننده ها و از فروشندکان به مشتریان جاری می شود. در رویکردهای نوین زنجیره تامین ، شرکای زنجیره شکل گرفته قادرند از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات ، روابط و تعاملات بین مشتری و تامین کننده را تسهیل نموده و هزینه معاملات را کاهش دهند. مدیریت زنجیره تامین توانایی تشکیل یک حلقه سازمانی را داراست که از مشتری شروع شده (فرایند تقاضا) و مجدداً به وی ختم می شود (فرایند تحویل) . این مفهوم زنجیره تامین را مانند یک شبکه نشان می دهد که بوضوح روابط بین بخش های زنجیره تامین را توضیح می دهد.
 
هدف اصلی و اولیه مدیریت زنجیره تامین یکپارچه سازی سازمانهایی است که به لحاظ حقوقی از یکدیگر مجزا می باشند. این کارکرد به سازمان اجازه می دهد تا زمان ارائه محصولات در بازار را کاهش دهد ، موجودی انبارها را به حداقل برساند و هزینه های توزیع و پخش را کاهش دهد. همچنین می توان از این طریق نیازهای مشتریان را در زمان مناسب و با کمترین هزینه برآورده نمود. بطور کلی فلسفه SCM این است که یک شرکت محصول مناسب را در مکان مناسب ، با قیمت مناسب ، در زمان مناسب و تحت شرایط ایده آل تحویل دهد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *