پياده سازي ERP در سایپا

 

پياده سازي ERP در سایپا

شرکت رایان سایپا با هدف مرکزیت هدایت فعالیتهای IT در گروه سایپا تاسیس گردید فرآیند مطالعاتی پروژه ERP حدودا پنج سال پیش در آن شرکت آغاز گردید و به جمع بندی هایی نیز نائل آمد و متاسفانه بی نتیجه مسکوت باقی ماند.این بحث مجدداَ در سال 1381 بصورت جدی تر به رهبری جناب آقای دکتر ناظمی در مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا وهمچنین جناب آقای مهندس قلعه بانی مدیریت عامل شرکت وگروه سایپا و همچنین مهندس ویسه مدیریت محترم سازمان گسترش پی گرفته شد.در دور جدید فعالیتهای مطالعاتی با همکاری آقایان سلیمانی , مهندس کانطوری و مهندس مرادی در مرکز مطالعات استراتژیک گروه سایپا,مجموعه نسبتا کاملی از انواع راهکارها(Solutions) موجود و همچنین ارائه کنندگان (Providers) مربوط در سطح جهانی گرد آوری گردید. متعاقب دعوت های به عمل آمده تعدادی پیشنهاد(Proposal)اجرائی از سوی شرکتهای داخلی و خارجی دریافت وطبقه بندی شد.

در تابستان 1382آقای مهندس مطلبی با هدف پیشبرد پروژه ERP به سمت مدیریت تکنولوژی اطلاعات منسوب گردیدند . اقدامات واحد تکنولوژی اطلاعات در این مقطع عبارت بودند از:

  • بررسی فنی وطبقه بندی پیشنهادهای دریافت شده
  • تهیه وتنظیم درخواستها جهت دعوت از شرکتهای حائز شرایط(درسطح جهانی)جهت نظارت فنی اجرای پروژه
  • مقایسه(Benchmarking) پیشنهادهاوشرکتهای مربوطه
  • انتخاب اولیه و آغاز مذاکرات مقدماتی
  • انتخاب نهایی وانجام مذاکرات مربوطه به منظور تنظیم قرارداد

بنابر دلایل زیر یک شرکت هندی به نام ITMT(شرکت ITMT با مشارکت شرکت هندی HTMT که دارای سابقه موفق اجرای پروژه ای مشابه در شرکت خودروسازی Ashoklayland هند می باشد و شرکت گسترش انفورماتیک ایران تاسیس گردید)بعنوان مجری پروژه ERPدر شرکت سایپا انتخاب گردید.

  • نتایج حاصل ازمقایسه پیشنهادها وشرکت های ارائه دهنده (از نقطه نظرتکنولوژی و سوابق اجرایی)
  • سنخیت شرایط محیطی , فرهنگی و سطح تکنولوژی
  • قانون منع معامله تجاری باایران جهت شرکتهایی که بیش از10% فعالیت تجاری آنها در خاک آمریکا صورت میگیرد (که مجموعه کثیری از ارائه کنندگان معروف در سطح جهان را در بر میگیرد )

و از آنجا که ERPرویکردی نوین در صنعت IT بشمار می آید و نیزبدلیل عدم ارتباط و مراوده سیستماتیک و تجاری تعریف شده متخصصان و بنگاههای اقتصادی ایرانی و خارجی در حوزه صنعت IT, متاسفانه فاقد بنیانی مستحکم در ایران میباشد .ازسوی دیگر راه حلهای ERP اصولاً می بایست از مدلهای تجاری(Business Model) مربوطه تبعیت نماید, و فقدان مدلهای تجاری استاندارد از دیگر مشکلات این مقوله قلمداد می گردد.

بنظر می رسد راه حل این مشکل تهیه و تنظیم پروتکل های لازم از سوی نهاد مسئول, جهت تبادل تجارت و همکاری های مستمر شرکت های داخلی وخارجی در حوزه IT باشد .در غیر اینصورت آغاز فعالیتهای مجرد در این زمینه فرآیند مکرر و بی سرانجام اختراع چرخ را به خاطر متبادر می سازد.

بمنظور کاهش فاکتورهای ریسک و نیز تامین مکانیزم بهینه تحصیل نتایج , تمامی پروژه های کلان نظیر پروژه ERP دارای یک مرحله آزمایشی و مقدماتی تحت عنوان پروژه آزمایشی(Pilot Project) می باشد . بدین معنا که حجم محدودی از فضای عملیاتی راانتخاب و اقدام به مدل کردن پروژه مورد نظر می نمایند. چنین رویکردی تجربه لازم جهت مواجه با مشکلات محیطی و عملیاتی را فراهم آورده و راهکار اجرائی مناسب رارقم میزند. هم اکنون پروژه ERP شرکت سایپا این مرحله را پشت سر گذاشته است و مرحله راه کار منسجم (Integration Solution) آغاز گردیده که این مرحله نیازمند مجموعه کاملی از سایر پروژه ها خواهد بود که زیر ساخت های لازم را فراهم آورند بدین منظور حدود 50 پروژه مختلف در چند محور حول پروژه ERP تعریف شده است که در کل می توان تخمین زد کل هزینه های پیاده سازی ERP در حدود4میلیون دلار می باشد.

 

پياده سازي ERP در سایپا

        

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *