فروشندگان برتر سیستمهای ERP در سطح جهان

فروشندگان برتر سیستمهای ERP در سطح جهان

همانگونه که گفته شد سیستمهای غیر یکپارچه قادر نبود بخشهای مختلف شرکت را به گونه ای با یکدیگر پیوند دهند که کاربران این بخشها بتوانند از داده های بخشهای دیگر استفاده کنند. با پیشرفت سیستمهای کامپیوتری مبتنی بر Client/Server نیاز به وجود نرم افزاری واحد که بتواند همه فرآیندهای تجاری را بصورت بر خط کنترل کند احساس شد و اینچنین بود که بحث ERP بعنوان یک راه حل مطرح گردید .

از بین شرکتهایی که اقدام به تولید این بسته نرم افزاری کردند میتوان یک شرکت آلمانی بنام SAP AG را نام برد که محصول این شرکت در زمینه ERP با نام SAP سرآمد سایر نرم افزارهای موجود میباشد. این نرم افزار قادر است همه بخشهای وظیفه ای شرکت را با یکدیگر پیوند دهد. بدلیل پیچیدگی زیادی که در اجرا و بکارگیری این نرم افزار وجود دارد و اینکه شرکتهای مختلف باید برای هماهنگ کردن خود با چهارچوب بکار رفته در طراحی این نرم افزار تغییرات زیادی را در فرآیند خود اعمال کنند، این نرم افزار نتوانسته است برای انواع موسسات و شرکتها جذابیت ایجاد کند .

این نرم افزار بطور کلی از چهار بخش کاربردی حسابداری ، تولید ، فروش و منابع انسانی تشکیل شده است. این چهار بخش بیش از هفتاد ماجول را در این نرم افزار به خود اختصاص داده اند. کاربرد این نرم افزار به شرکتها این امکان را داده است که کاملا بطور اتوماتیک و یکپارچه عمل کنند و بسیاری از فرآیندها و رویه های دستی و هزینه بر که منجر به بروز اشتباهاتی در روند کار میشد را نیز حذف کنند. قابلیت دیگری که نرم افزار دارد آن است که در شرکتهای چند ملیتی نیز میتوانند براحتی مورد استفاده قرار گیرد زیرا این قابلیت را دارد که واحدهای مختلف پولی ، زبانهای مختلف دنیا قوانین و مقررات مالیاتی گوناگون و نیازمندیهای مختلف چندین کشور را برآورده سازد .

یکی دیگر از شرکتهای مطرح در این زمینه شرکت People Soft است. این شرکت فعالیت خود را در اواسط دهه 80 میلادی با برنامه های کاربردی منابع انسانی مبتنی بر Client/Server که توسط موسسین شرکت یعنی دیو دوفیلد و کن موریس ساخته شد، شروع کرد. در سال 1998 با افزایش استفاده از اینترنت و مزیت بالای آن در ارتباط بین بخشهای مختلف درگیر در امور کسب و کار، شرکت تصمیم گرفت با حرکت از معماری مبتنی بر Client/Server به سوی استفاده از معماری اینترنت، فرصت برقراری تعامل شرکتها را با مشتریان، تامین کنندگان و کارکنان خود ایجاد کند. بنابراین با بکارگیری منابع مورد نیاز از جمله 500 میلیون دلار هزینه و حدود 2000 نفر از پرسنل مورد نیاز توانسته است در حال حاضر نسخه 8 از نرم افزار خود را با بیش از 150 نرم افزار کاربردی مبتنی بر اینترنت ، به بازار عرضه نماید. در حال حاضر 1000 مشتری در 144 کشور در حال استفاده از قابلیتهای این بسته نرم افزاری هستند. (شريفيان , 1383)

از دیگر شرکتهای فعال و مطرح در این زمینه میتوان از شرکت J.D.Edwards یاد کرد. فعالیت این شرکت در مارس سال 1977 با فعالیت 3 نفر به نامهای جک تامپسون ، دن گریگوری و مک ونی آغاز گردید. این شرکت تولید نرم افزارهای خود را با تمرکز بر کامپیوترهای کوچک تا اندازه متوسط وبیشتر با تاکید بر سیستمهای IBM شروع کرد و در سال 1988 توانست یک شعبه نیز در اروپا تاسیس کند. این افراد کار طراحی و تولید نرم افزارهای خود را با عنوان World Software آغاز کردند و تا اواخر دهه 80 این شرکت نرم افزارهایی با حداکثر تطبیق با کامپیوترهای IMB AS/400 تولید و عرضه می کرد. نام این نرم افزار در سال 1996 به One World تغییر نام یافت. در اکتبر سال 2000 این شرکت مجموعه One World Xe را که شامل ابزاری برای یکپارچه کردن برنامه های کاربردی در سرتاسر شرکت بود و امکان همکاری با سایر شرکای تجاری را نیز برقرار می کرد، ارائه داد و در بیست و پنجمین سال فعالیتش این شرکت مجموعه ای از نرم افزارها و برنامه های کاربردی یکپارچه را که شامل اجزای اصلی ERP ، SCM ، CRM ، SRM ، BI ، CI می باشد به بازار عرضه کرد. آخرین نسخه این نرم افزار بنام J.D Edwards 5 با قابلیتهای بسیار بالا ارائه شده است و شرکت در حال حاضر با بیش از 6500 مشتری در سرتاسر جهان و درآمد سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار مشغول فعالیت است) Sabrina Mary Ming-Ling Tsung, 2004.(

 

کل سهام بازار این سیستمها را در اختیار دارند و مابقی در اختیار شرکتهای دیگر از جمله QAD , JBA , SSA و سایرین می باشد. شرکتهای تولید کننده نرم افزارهای ERP اخیر هفته های پر تلاتمی را پشت سر گذاشته اند. در دوم ژوئن سال 2003 شرکت PeopleSoft پیشنهادی را برای خرید شرکت J.D Edwards به مبلغ 7/1 میلیارد دلار به این شرکت ارائه داد. چهار روز بعد شرکت Oracle ادعا کرد که تمایل به خرید شرکت PeopleSoft به مبلغ 1/5 میلیارد دلار و بصورت نقد را دارد. این تلفیقها باعث می شود که سایر شرکتهای فعال در این صنعت مجبور شوند خود را با سایر شرکتهای تراز اول دنیا وفق داده و سازگار سازند. روند بازار ERP به سمت یکپارچگی و ادغام شرکتهای فروشنده این محصول می باشد. با خرید J.D Edwards توسط PeopleSoft شرکتی با 8/2 میلیون دلار درآمد، 13000 نفر کارمند و بیش از 11000 نفر مشتری در 150 کشور بوجود خواهد آمد .

لازم به ذکر است بزرگترین تولید کننده این نرم افزارها شرکت آلمانی SAP A/G است که درآمد ناخالص سال گذشته این شرکت بالغ بر 7 میلیارد دلار و درآمد خالص آن در چهار ماهه اول این سال 201 میلیون دلار بوده است. سیستمهای این شرکت هم اکنون در 60100 سایت مختلف نصب شده و بوسیله 12 میلیون نفر در حال استفاده و کاربرد می باشد. فروش سیستمهای ERP در سال 2000 حدود 20 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود از مرز یک هزار میلیارد دلار در سال 2010 نیز بگذرد. کل مخارج سالانه شرکتها در سرتاسر جهان برای سیستمهای ERP در دهه 1990 در حدود 10 میلیارد دلار و برای استفاده از مشاوران نصب و راه اندازی این سیستمها نیز 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود.

 

فروشندگان برتر سیستمهای ERP در سطح جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *