وضعيت بازار نرم‌افزارها و راهكارهاي مرتبط با هوشمندي كسب وكار

 

 

 

حاكي از آن است كه بازار نرم‌افزارها و راهكارهاي مرتبط با هوشمندي كسب‌وكار در پايان سال 2005 با بيش از يازده درصد رشد نسبت به سال قبل به 5.7 ميليارد دلار رسيده است. بخش زيادي از اين رشد ناشي از افزايش گرايش عمومي به سيستم‌هاي گزارش‌گيري و ابزارهاي Query (استخراج يك يا چند ركورد معين از بانك اطلاعاتي كه داراي يك ويژگي مشترك هستند) مربوط مي‌شود و مابقي حاصل رونق سيستم‌هاي داده‌كاوي و تجزيه و تحليل پيشرفته آمار و تخمين وضعيت آتي تحولات است.

گزارش مذكور نشان مي‌دهد كه در همين فاصله آن دسته از نرم‌افزارهاي BI كه مبتني بر بانك‌هاي اطلاعاتي متداول مانند SQL Server يا اوراكل بوده‌اند، به تنهايي نزديك به بيست درصد – يعني تقريباً دو برابر ميانگين رشد كل بازار – رشد داشته‌اند. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه يكي از دلايل مهم اين رشد شديد، گرايش صنعت نرم‌افزار و برنامه‌نويسان بانك‌هاي اطلاعاتي به سمت استفاده از راهكار BI بوده است.

نكته ديگري كه در اين گزارش ديده مي‌شود، سهم سيستم‌عامل‌هاي مختلف در بازار نرم‌افزارهاي BI است. بنابر اين تحقيق، ويندوز، يونيكس و سيستم‌هاي مين فريم به ترتيب 54.5، 20.6 و 12.1 درصد از بازار را از آن خود كرده‌اند.

جالب‌ترين قسمت اين گزارش مربوط به سهم هريك از شركت‌هاي پيشگام در اين عرصه است. شركت Business Objects، سازندهِ نرم‌افزار مشهور Crystal Reports، با نزديك به هشتصد ميليون دلار فروش، حدود چهارده‌ درصد بازار را در اختيار دارد و مهم‌ترين و اصلي‌ترين سازنده نرم‌افزارهاي BI در كل دنيا محسوب مي‌شود.

 شركت‌هاي SAS و Cognos نيز با سهمي حدود ده‌ درصد از بازار، به ترتيب در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند و شركت مايكروسافت با بيش از 350 ميليون دلار فروش و 6.2 درصد بازار، رديف چهارم را به خود اختصاص داده است.

از ميان ديگر نام‌هاي آشنا در عرصه نرم‌افزار، اوراكل با 4.3 درصد، SAP با 3.2 و SPSS با 3.1 درصد در مكان‌هاي ششم، هشتم و نهم جاي گرفته‌اند. البته آي‌بي‌ام در ميان ده‌تاي اول نيست، ولي با حدود 140 ميليون دلار فروش، در رديف يازدهم ديده مي‌شود.

سه شركت اول به طور تخصصي در حوزه BI كار مي‌كنند، ولي شركت‌هايي مانند مايكروسافت و اوراكل، جزء بازيگراني هستند كه راهكارهاي خود را حول و حوش سيستم‌هاي بانك‌هاي اطلاعاتي توسعه داده‌اند و حدود پنج سال است كه به اين عرصه وارد شده‌اند. در اين ميان SPSS كه محصولاتش در محافل دانشگاهي و آكادميك طرفداران زيادي دارد، در زمينه آمارگيري و تجزيه و تحليل پيشرفته داده‌ها، شهرت زيادي دارد. در واقع شركت SPSS  در اين حوزه تخصصي از بازار، پس از Business Objects دوم است.

پتانسيل‌هاي دنياي برنامه‌نويسي‌
به اين ترتيب مشخص مي‌شود كه اولاً اين بازار به شدت درحال گسترش است و قابليت‌هاي راهكار BI به گونه‌اي است كه به كار هر نوع كسب‌وكاري مي‌آيد. مثلاً از اين راهكار مي‌توان براي بررسي چرايي و چگونگي صفحات پربيننده يك سايت وب، استخراج گزارش‌هاي مالي از فراز و نشيب شركت يا سازمان، ميزان استقبال مردم از يك برنامه ملي، نظرسنجي و افكارسنجي پيرامون يك موضوع خاص، تغييرات رشد جمعيت و گرايش‌هاي آتي آن، برنامه‌ريزي براي آينده صنعت كشاورزي با توجه به تغييرات آب و هوا، تغييرات ميزان فروش يك محصول در بازار كامپيوتر، و پيش‌بيني وضعيت احتمالي بازار در هفته‌هاي آينده استفاده كرد.

ثانياً، بخش قابل توجهي از رشد اين بازار ناشي از استقبال برنامه‌نويسان بانك‌هاي اطلاعاتي از توسعه قابليت‌هاي آمارگيري و تجزيه و تحليل داده‌ها در سيستم‌هاي مديريت بانك‌هاي اطلاعاتي همچون اوراكل و SQL Server است.

دليل اين استقبال را مي‌توان در اين واقعيت جُست كه استفاده از راهكارهاي پيچيده و سيستم‌هاي نرم‌افزاري گرانقيمت و اختصاصي اين بازار، براي همه ممكن نيست و شركت‌ها و كسب‌و‌كارهاي كوچك و متوسط ترجيح مي‌دهند به جاي سروكله زدن با اين پيچيدگي‌ها و هزينه‌ها، به شركت‌هاي نرم‌افزاري محلي يا برنامه‌نويسان منفرد مراجعه كنند تا برايشان يك سيستم تجزيه و تحليل ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر بنويسند كه متناسب با ساختار كسب‌وكارشان باشد. بديهي است كه اگر آنان سرمايه‌گذاري در اين زمينه را قابل برگشت تشخيص دهند، پس از مدتي به استفاده از نرم‌افزارهاي استاندارد بازار روي خواهند آورد. به هرحال، اين بازار هم براي مصرف‌كننده جذاب است و هم براي برنامه‌نويسان و شركت‌هاي نرم‌افزاري. پس تا دير نشده است به جرگه فعالان دنياي تجزيه‌ و تحليل اطلاعات بپيونديم

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *