عناصر اصلی هوش کسب و کار

 

 

 

 

 

 

عناصر اصلی هوش کسب و کار:

 

انبار داده (Data Warehiuse)

در واقع تنها یک پایگاه داده معمولی است ولی با این حال، هسته اصلی بسیاری از سیستم های هوش کسب و کار به شمار میرود.

غرفه های داده (Data Marts)

به محلی اطلاق میشود که ” بخشی” از اطلاعات انبار داده در آن نگه داری میگردد. این اطلاعات بر حسب نیاز گروه هایی که در بخش فناوری اطلاعات سازمتن فعالیت میکنند، انتخاب و استخراج میشود. به دیگر کلام، غرفه های داده ها نوعی پایگاه داده اختصاصی است که از یک سو برای پشتیبانی از تحلیل های کسب و کار طراحی شده و از سوی دیگر مکانی است برای استقرار اطلاعات از منابع مختلف.

تفاوت بین ” انبار داده” و “غرفه های داده” در حوزه عملکرد آن ها است: هدف از ایجاد ” غرفه های داده” رفع نیازهای بخش خاصی از سازمان است، مثل بخش بازاریابی یا واحد مالی ولی ” انبار داده” میکوشد به همه سازمان سرویس بدهد.

وقتی از انبار داده ها سخن به میان می آید، دو روش ایجاد بستر داده ای برای هوش کسب و کار خودنمایی میکند:

بالا به پایین: در این روش یک انبار داده یک پارچه برای کل سازمان ایجاد میشود. این پایگاه داده بزرگ تمامی اطلاعات و داده های عملیاتی سازمان را در بر میگیرد. ایجاد، پیاده سازی و استفاده از این نوع پایه داده، هزینه بر و دشوار است. علاوه بر این چند روشی در بسیاری از کاربرد ها عملا ناممکن به نظر میرسد.

پایین به بالا: در این روش داده های مرتبط با هم در یک غرفه داده قرار میگیرد. به عبارت دیگر چندین غرفه داد ها در نقاط مختلف سازمان ایجاد میشود که این ها در کنار هم، یک انبار داده ها را تشکیل می دهند.

داده کاوی( Data Mining)

همانطور که از ظاهر واژه داده کاوی بر می آید، ین اصطلاح به معنای استخراج اطلاعات یا کشف الگوها و روابط مشخصی است که در حجم زیادی از داده های مستقر در یک یا چند پایگاه داده نهفته است. به زبان ساده، داده کاوی یعنی روشی برای مرتب سازی انبوه داده های گوناگون. در هوش کسب و کار، داده کاوی منحصر است به مرتب سازی داده ها در انبار داده.

نباید این نکته را فراموش کرد که هرچند داده کاوی روشی مهم و به تعبیری ” قلب هوش کسب و کار” به شمار میرود، اما این روش نمیتواند داده هایی راکه در حال حاضر وجود  ندارد و هیچ نشانه ای از آن ها نیست، شناسایی و مرتب کند. در واقع باید با دقت مشخص کنید که سازمان شما چه داده هایی در اختیار دارد و چه داده هایی را نه. به دنبال این موضوع میتوان داده کاوی را کلید زد و از مزایای آن بهره مند شد.

گزارش گیری و داشبورد کنترلی

حجم عظیم داده های سازمانی که روز به روز و شاغت به ساعت بر حجم آن افزوده میشود، به خودی خود مثمر ثمر نیست و تا وقتی به سراغ آن نرود و با استفاده از ابزاری چند آن ها را بالا و پایین نکند، این اطلاعات چندان به درد بخور نیست. در واقع تمام داده های گوناگونی که در پایگاه داده یک ازمان تلنبار شده یک طرف و به کارگیری شیوه ای که با استفادهاز آن بتوان به راحتی اطلاعات مورد نظر را مشاهده و به صورت دیداری و مفهومی دریافت کرد، یک طرف دیگر ماجراست.

 بر این اساس بعد از داده کاوی نوبت به گزارش گیری میرسد که شامل تحلیل نتایج و کاربردهای ویژه ای است که در صورت استفاده از داده ها، عاید سازمان میشود.

گزارش گیری سطوح مختلفی دارد و میتواندبه صورت” بسیار خلاصه” که تنها رئوس مطالب را شامل میشود، یا ” کاملا مبسوط” که در آن اطلاعات تفصیلی فراوانی ارائه میگردد، منتشر شود.

داشبورد گنترل هم گزینه دیگری است که با استفاده از آن میتوان خلاصه ای از داده های مندرج در منابع متعدد را گردآوری نمود. این داده ها اغلب شامل اطلاعات برنامه ریزی و مقایسه ای است که به صورت دیداری و در قالب یک رابط کاربری ساده ارائه میشود.

توجه داشته باشید که معمولا با استفاده از داشبورد ها نمیتوان مستقیما به تصمیم گیری دست زد، بلکه کار این صفحات تنها ارایه یک سری اطلاعات کلی از قبیل فروش، بازگشت سرمایه، شکایات مشتریان و مانند آن است. در واقع این ابزار کنترلی به شما میگوید که در فلان بخش همه چیز درست و روبه راه است یا اینکه باید در آن جا به تحقیقات و سرمایه گذاری بیشتری دست زد.

پردازش تحلیلی بر خط

(Online Analytical Processing- OLAP)

یکی دیگر از عناصر اصلی هوش کسب و کار به شمار میرود که کاربران را قادر میسازد داده های واحد را به شکل های مختلف و با استفاه از ابعاد چندگانه ملاحظه نمایند.

مدیریت کارآیی کسب و کار

( Business Perfirmance Management)

مدیریت کارآیی کسب و کار مجموعه ای است شامل گزارش گیری، تحلیل های آماری و دیگر اجزای مورد استفاده در هوش کسب و کار، در کنار برنامه ربزی، بودجه بندی و پیشبینی اوضاع، یعنی یک معجون کامل!

مدیریت کارآیی کسب و کار مجموعه فرآیند های بهینه شده یک سازمان است که به مدیران کمک میکندتا کارآیی کسب و کار را بسنجند و بهبود بخشند.در واقع این مجموعه فرآیند ها کارآیی و اثربخشی هر سازمان  را با خودکار نمودن فرآیندها کسب و کار آن سازمان بهینه میسازند.

درباره BI مقالات BI, پایان نامه BI

 

 

مقاله ERP , مقاله BPM , مقاله  BI , کتاب ERP , کتاب BPM  کتاب BI , درباره BPM , درباره ERP ,  درباره BI , پایان نامه ERP , پایان نامه BPM , پایان نامه BI , مقاله SOA , کتاب SOA , درباره SOA , پایان نامه SOA ,

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *